Bærekraft i barnehagen er å lære barna å ta vare på seg selv, hverandre og naturen

Barnehagene har i rammeplan for barnehagen fått en viktig oppgave for å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn (jf. FNs bærekraftsmål). Barna er fremtidens viktigste ressurs og gode holdninger etableres tidlig i livet. Å gi barna gradvis erfaring med å mestre å ta vare på seg selv, hverandre og naturen gir derfor grunnlag for et godt liv og bærekraftig utvikling av samfunnet på sikt.

Vi er opptatt av å barnas bidrag for å skape et godt samhold i barnehagen. I praksis betyr dette at vi gir barna mulighet til å delta i daglige gjørmål, vise omsorg, trøste og hjelpe hverandre.

For at barna senere skal ønske å verne om naturen, må de først lære å verdsette den. Vi er derfor opptatt av at barna skal få utfolde seg, leke og ta i bruk ressursene i naturen på en måte som ikke ødelegger den. Vi vil at barna skal være med å høste fra naturen, men samtidig lære at vi ikke skal sløse. Barna deltar også i stell av dyr og planter i barnehagen (gir  mat, omsort, vanner og luker).

Alt er ikke nytt og fancy i vår barneahge, men vi legger vekt på å ha det vi trenkger og ta vare på det vi har av leker og utstyr. vi prøver å lære barna de samme gode holdningene som en motvekt til et samfunn som i lang tid har vært preget av "bruk og kast".

Fra barnehageåret 2020-2021 er vi så heldige å få være med på et stort forsknigngsprosjekt om "Barns som økoborgere" i samarbeid med ansatte fra Universitetet i Stavanger (Barbara Sageidet) og Høgskulen på vestlandet (Kari Nappen og Maritha Berger Nylund). Gjennom prosjektet vil personalet få styrket sin kompetanse og barna delta i mange kjekke aktiviteter, blant annet knyttet til matproduksjon.

Kjempespennende for små og store!

Les mer om prosjektet på Høgskulen på Vestlandet sine sider

Arbeid i grønnsakshagen :)

FORSKNINGSPROSJEKT OM MAKKEN.